Tuesday 20 March 2012

PANDUAN PENDAFTARAN BADAN SUKAN


AKTA PEMBANGUNAN SUKAN 1997


BUKU PANDUAN PENDAFTARAN BADAN SUKAN



PEJABAT PESURUHJAYA SUKAN
MALAYSIA

ARAS 3, PUSAT AKUATIK NASIONAL KOMPLEKS SUKAN NEGARA BUKIT JALIL
57700 SRI PETALING KUALA LUMPUR

TEL:         03- 8994 4800
03- 8994 4801 FAKS:      03- 8994 4810
PENDAHULUAN


1.        Buku  panduan  ini  dikeluarkan  bertujuan  untuk  membantu  orang  ramai yang  ingin  menubuhkan  Badan  Sukan  dan  seterusnya  mengambil  langkah- langkah yang perlu bagi mendaftarkan badan sukan tersebut mengikut kehendak Akta Pembangunan Sukan 1997.


2.        Adalah diharapkan buku panduan  ini dapat  digunakan oleh orang ramai dan  khususnya  badan  sukan  yang  berdaftar  agar  dapat  bertindak  selaras dengan  kehendak-kehendak  Akta  Pembangunan  Sukan  1997  dalam  hal-hal behubung  dengan  badan  sukan.  Ianya  juga  diharap  dapat  meningkatkan kefahaman   dan   pengetahuan   orang   ramai   dan   badan   sukan   dari   segi pengurusan dan pentadbiran badan sukan masing-masing.
 
























PANDUAN

PENDAFTARAN BADAN SUKAN





1.         UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN YANG BERKUATKUASA



            Akta Pembangunan Sukan 1997



2.         MAKNA BADAN SUKAN



2.1      Seksyen 2 Akta Pembangunan Sukan 1997  menjelaskan bahawa  “badan sukan” beerti sesuatu persatuan, kelab, pertubuhan atau syarikat  yang  bertindak  sebagai  badan  pengelola  atau  badan perwakilan suatu sukan di Malaysia sama ada diperingkat Daerah,  Negeri atau Kebangsaan, sama ada atau tidak persatuan, kelab, pertubuhan  atau  syarikat  itu  hanyalah  anggota  gabungan  bagi
persatuan, kelab, pertubuhan atau syarikat yang lain



3          BAGAIMANA MENUBUHKAN BADAN SUKAN



3.1      Satu  mesyuarat penubuhan yang dihadiri oleh 7 orang atau  lebih

hendaklah diadakan.
3.2      Mesyuarat  penubuhan  tersebut  hendaklah  membuat  ketetapan- ketetapan berikut:


a)        Bersetuju menubuhkan badan sukan

b)        Meluluskan   nama   badan   sukan   yang   akan   didaftarkan           (badan sukan  berkaitan hendaklah tersenarai dalam Jadual Pertama,  Seksyen  2,  Akta  Pembangunan  Sukan  1997.
Badan sukan berkenaan mestilah bertindak  sebagai badan
pengelola    samaada    diperingkat    Daerah,    Negeri    atau Kebangsaan)
c)        Meluluskan      alamat      badan      sukan      yang      hendak didaftarkan.(Jika     menggunakan     alamat     pejabat     atau bangunan,   surat   kebenaran   majikan/tuan   punya   alamat hendaklah disertakan)
d)        Melantik    Ahli  Jawatankuasa  Penaja  badan  sukan  untuk menguruskan  pendaftaran.  (  Senarai  ahli  terdiri  daripada Yang    Dipertua/    Pengerusi,    Timbalan    Yang    Dipertua/ Timbalan Pengerusi, Naib Yang Dipertua/ Naib Pengerusi, Setiausaha,  Bendahari  dan  sekurang-kurangnya  beberapa orang ahli jawatankuasa
e)        Menyediakan/  meluluskan  Perlembagaan/  Undang-Undang Tubuh yang hendak didaftarkan
f)         Mencatatkan perjalanan mesyuarat penubuhan badan sukan

serta keputusan terhadap ketetapan-ketetapan yang dibuat.



4.         CARA-CARA MEMOHON PENDAFTARAN BADAN SUKAN



4.1      Setiap   permohonan   hendaklah   mengandungi    perkara-perkara

berikut:



a)        Borang Permohonan (Borang 1) yang telah  ditandatangani

oleh 2 pemegang jawatan utama badan sukan (2 salinan)

b)        Bayaran  proses  RM 50.00  melalui cek/ wang pos/ kiriman

wang atas nama Pesuruhjaya Sukan

c)         Empat (4) salinan  Perlembagaan/ Undang-Undang Tubuh

badan sukan

d)        Dua (2) salinan  Minit Mesyuarat Penubuhan badan sukan (Mesyuarat J/kuasa Penaja)
e)        Dua (2) salinan  bendera, lambang, lencana atau warna dan   makna   atau   tanda   lain   bewarna   dan   salinannya ditandatangani oleh pemegang jawatan utama badan sukan.
f)         Dua (2) salinan  senarai pemegang jawatan badan sukan (jawatankuasa penaja) dan ditandatangani  oleh orang yang
menandatangani Borang 1.



[Nota:   PEMEGANG   JAWATAN   UTAMA   IALAH   YANG DIPERTUA /  PENGERUSI, TIMBALAN  YANG DIPERTUA/ TIMBALAN  PENGERUSI,  NAIB  YANG  DIPERTUA/  NAIB
PENGERUSI, SETIAUSAHA DAN BENDAHARI]



4.2      Borang permohonan (Borang 1) bagi mendaftarkan badan sukan boleh  didapati  di  Pejabat  Pesuruhjaya  Sukan,  Aras  3,  Pusat Akuatik Nasional, Kompleks Sukan Negara  Bukit Jalil, 57700 Sri Petaling, Kuala Lumpur . Borang permohonan adalah percuma.
4.3      Permohonan   pendaftaran   hendaklah   dikemukakan   ke   Pejabat Pesuruhjaya  Sukan,  Aras  3,  Pusat  Akuatik  Nasional,  Kompleks
Sukan Negara Bukit Jalil, 57700 Sri Petaling, Kuala Lumpur.



5.         PERKARA-PERKARA LAIN YANG PENTING

           a)        Penggunaan Bahasa Malaysia

Semua   urusan   samaada   surat   menyurat   atau   perbincangan dengan   Pesuruhjaya   sukan   hendaklah   menggunakan   Bahasa Malaysia.
           b)        Keahlian

Keutamaan  menjadi ahli kepada sesebuah badan sukan (terutama  di  peringkat  Negeri  dan  Daerah)  perlu  diberi  kepada  penduduk yang bermastautin di kawasan berkenaan.



c)        Perlembagaan

Contoh    perlembagaan    yang    dibekalkan    adalah    merupakan standard yang perlu ada pada setiap badan sukan. Oleh itu badan sukan   berkenaan   perlu   menyesuaikan   standard   ini   dengan keperluan masing-masing
d)        Jawatankuasa

Setiap badan sukan perlu memastikan supaya semua  maklumat asas jawatankuasa seperti  nama, alamat, nombor telefon, jumlah  ahli dan sebagainya adalah  lengkap dan  betul bagi mengelakkan sebarang kesulitan.  










































CARTA ALIRAN
PROSES PENDAFTARAN BADAN SUKAN



Majoriti bersetuju untuk menubuhkan badan sukan


Pa stikan b adan sukan berkenaan selaras
de ngan Jadual Pertama Akta Pembangunan
Sukan 1997


Dapatkan borang permohonan di Pejabat Pesuruhjaya Sukan (Borang 1)



Lengkapkan borang dan sertakan
maklumat berikut:


* Bayaran proses (cek/ wang pos/  
kiriman wang) RM 50.00  


* 4 Salinan perlembagaan


* 2 Salinan minit mesyuarat


* 2 Salinan bendera, lambang,
lencana atau warna dan makna


* 2 Salinan senarai pemegang
jawatan badan sukan


H  antar permohonan pendaftaran ke Pejabat Pesuruhjaya Sukan


Selesai
PANDUAN MENGISI BORANG PENDAFTARAN (BORANG 1)


BORANG I
 MALAYSIA

AKTA PEMBANGUNAN SUKAN 1997  PERATURAN-PERATURAN PEMBANGUNAN SUKAN
(PENDAFTARAN BADAN SUKAN) 1998
(Peraturan 4)

PERMOHONAN BAGI PENDAFTARAN BADAN SUKAN


KEPADA:

PESURUHJAYA SUKAN


Seperti yang dikehendakioleh seksyen * 15/16 Akta Pembangunan Sukan 1997, kami   dengan   ini   membuat   permohonan   bagi   pendaftaran   badan   sukan sebagaimana butir-butir di bawah.


1.        Butir-butir badan sukan:

PERSATUAN TENIS NEGERI SELANGOR
(1)       Nama:………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………..



(2)       Alamat:
NO 4, JALAN PERMATA  (7/1)
(a)       Tempat perniagaan:………………………………………………

40000 SHAH ALAM SELANGOR DARUL EHSAN
………………………………………………………………………

………………………………………………………………………

D/A MAJLIS PERBANDARAN PETALING JAYA
(b)       Alamat pos:………………………………………………………..

J ALAN YONG SHOOK LIN, 46675 PETALING JAYA
………………………………………………………………………

TENIS
(3)       Sukan:……………………………………………………………………


PENGELOLA

(4)       Peringkat perwakilan atau pengelola:…………………………………



(5)       Penubuhan   badan   sukan   (lampirkan   dua   (2)   salinan      minit
mesyuarat sulung – sila lihat huraian 3):

17 MEI 2003
(a)       Tarikh penubuhan:………………………………………………


15
(b)       Bilangan orang yang menghadiri mesyuarat sulung:…………



15
(6)       Bilangan kini anggota dalam daftar anggota:…………………………




(7)       (a)       Pernahkah badan sukan didaftarkan sebelum ini di bawah  Akta  Pertubuhan  1966   atau  Akta  Pembangunan  Sukan
1997?
-TIDAK-
………………………………………………………………………


-TIADA-
(b)       Nombor pendaftaran dahulu (jika ada):………………………...




(8)       Adakah badan sukan  akan memakai apa-apa bendera,  lambang,
lencana atau warna atau apa-apa tanda yang lain (lihat huraian 4)?


ADA
(9)       Jumlah Wang –


(a)       yang telah diterima dalam 2 tahun yang lepas:

-TIADA-
………………………………………………………………………

(b)       yang telah dibelanjakan dalam 2 tahun yang lepas:

………………………………-…TI…AD…A-…

……………………………

(c)       yang merupakan baki di tangan sekarang:

-TIADA-
………………………………………………………………………

(d)       yang merupakan baki di bank:…………………………………..

-TIADA-
a bank:…………………………………

1 JANUARI
(10)     Tahun kewangan bermula pada ………………………...setiap tahun.



(11)     Butir-butir syer, debentur, amanah saham atau pelaburan lain yang
serupa yang dipegang:

                       Jenis             Syarikat/Dana           Amaun           Dipegang sejak

                        ………….       …………………..    ……………   ……………………

                        ………….       ………………-T…I.A.  D  …A-…………   ……………………

                        ………….       …………………..    ……………   ……………………

                              (Lampirkan dua (2) salinan fotostat sebagai bukti pelaburan)

(12)     Butir-butir harta tak alih yang  dipunyai dan /  atau dipajak / dipajak
kecil:

Tempat          No. Hakmilik              Maksud harta digunakan
       ( lihat huraian 5)

                        …………………     ……………………    ……………………………….
-TIADA-
                        …………………     ……………………    ……………………………….


                                   

13.      Sampul surat bersetem yang beralamat sendiri dan pengakuterimaan
penerimaan dikemukakan bersama ini.

14.      Dua salinan senarai pemegang jawatan utama badan sukan yang
mengandungi butir-butir yang berikut dikemukakan bersama ini. Nama (termasuk nama samaran jika ada), nombor kad pengenalan, tarikh lahir, tempat lahir, alamat rumah dan pekerjaan pemegang jawatan dan nama dan alamat majikan pemegang jawatan.

15.      Dua salinan diperakui perlembagaan badan sukan dalam Bahasa Malaysia atau Inggeris dikemukakan bersama ini.

16.      Kami memperakui bahawa sepanjang pengetahuan dan kepercayaan kami maklumat yang diberikan dalam borang ini adalah benar dan betul dalam setiap butir.







20                                         MEI                       03
           Bertarikh:……………………haribulan……………………20………..























Kami,


           (Tandatangan)…………………………………………………………………….

TUKIMAN BIN RAMLI
           (Nama)……………………………………………………………………………..

           (Jawatan)…………………………………PR…E…SI…DE…N……………………………..






(Tandatangan)…………………………………………………………………….

SATHYASEELAN A/L PAUL THURAI
           (Nama)……………………………………………………………………………..

           (Jawatan)………………………SE…T…IA…U…SA…H…A …KE…H…O…RM…A…T…











·     Potong jika berkenaan.



















………………..
JADUAL PERTAMA AKTA PEMBANGUNAN SUKAN 1997


1. Memanah                              27. Sukan Air                            
2. Badminton                            28. Biliard & Snuker                
3. Bina Badan                          29. Boling                                  
4. Tinju                                      30. Kriket                                  
5. Lumba Basikal                     31. Sukan Ekuestrian
6. Lawan pedang                     32. Bola Sepak                        
7. Golf                                       33. Gimnastik                            
8. Hoki                                       34. Judo
9. Karate Do                              35. Boling Padang
10. Bola Jaring                         36. Ragbi
11. Sepak takraw                     37. Menembak
12. Silat Olahraga                    38. Tenis Rengan
13. Soft ball                              39. Squasy
14. Ping Pong                           40. Tae Kwan Do
15. Tenis                                    41. Bola Tampar
16. Luncur Ais                           42. Angkat Berat
17. Gusti                                   43. Wushu
18. Kapal layar                         44. Besbol
19. Kanu                                   45. Kabbadi                              
20. Petanque                           46. Berdayung                          
21. Silambam                            
22. Olahraga                             PINDAAN 2004
23. Bola Keranjang                  47. Kecergasan
24. Sukan Bermotor                 48. Seni Mempertahankan Diri
25. Bina Badan                         49. Paralimpik  
26. Bola Baling                         50. Rekreasi
                          51. Tradisional
CONTOH PERLEMBAGAAN BADAN SUKAN



Contoh   perlembagaan   ini   adalah   merupakan   panduan   dan   badan   sukan berkenaan perlu menyesuaikan contoh ini dengan keperluan masing-masing. Secara asasnya perlembagaan badan sukan perlu mempunyai  perkara-perkara berikut:


FASAL 1.       NAMA

FASAL 2.      TEMPAT URUSAN FASAL 3.       DEFINISI
FASAL 4.       OBJEKTIF DAN MATLAMAT

FASAL 5.      LOGO/LAMBANG FASAL 6.       KEAHLIAN
FASAL 7.       YURAN KEAHLIAN

FASAL 8.      PERMOHONAN MENJADI AHLI FASAL 9.       KEISTIMEWAAN DAN HAK AHLI
FASAL 10.    HAK MENGUNDI DALAM MESYUARAT AGUNG FASAL 11.    KEBERHENTIAN DAN PEMECATAN AHLI FASAL 12.     PERWAKILAN
FASAL 13.    MESYUARAT AGUNG TAHUNAN/ DWI TAHUNAN/ TIGA TAHUN FASAL 14.     TUGAS  MESYUARAT  AGUNG  TAHUNAN/  DWI  TAHUN/  TIGA
TAHUN SEKALI (mengikut mana berkenaan) FASAL 15.     MESYUARAT AGUNG KHAS
FASAL 16.     MAJLIS/ JAWATANKUASA INDUK(mengikut mana berkenaan)

FASAL 17.    TUGAS-TUGAS MAJLIS/ JAWATANKUASA INDUK PERSATUAN FASAL 18.     JAWATANKUASA-JAWATANKUASA
FASAL 19.    TUGAS AHLI MAJLIS/ AHLI JAWATANKUASA INDUK FASAL 20.    MESYUARAT MAJLIS/ JAWATANKUASA INDUK FASAL 21.     KEWANGAN
FASAL 22.      JURUAUDIT

FASAL 23.     TAFSIRAN UNDANG-UNDANG
FASAL 24.    PENAUNG/ PENASIHAT FASAL 25.    PINDAAN PERLEMBAGAAN FASAL 26.     LARANGAN
FASAL 27.     PEMBUBARAN





* Sila taip dalam bentuk selang 2 baris (double spacing) untuk memudahkan

semakan

Pengenalan Ragbi


Pengenalan Kepada Permainan Ragbi

Pasukan ragbi mempunyai seramai 15 orang pemain. Pemain akan mencuba mendapatkan bola bentuk bujur dan cuba melepasi garisan gol lawan yang dipanggil "the try-line". Jika anda berjaya membawa bola melepasi garisan gol lawan dan menyentuh bola ditanah, anda berjaya mencuba dan memungut 5 mata. Selepas pasukan berjaya mencuba, anda diberi pula "conversion". Seorang pemain yang diberi gelaran "fly half" adalah mahir menendang dalam pasukan itu dan akan menendang bola dan melepasi palang gol.


Di dalam permainan ragbi ini, keselamatan adalah antara ciri-ciri penting yang perlu dititikberatkan selain peraturan dan teknik permainan. Sebelum memulakan permainan, seeloknya peraturan permainan Ragbi perlulah di pelajari untuk mengelakkan penggunaan teknik-teknik yang salah semasa bermain di atas padang. Terdapat juga pelindung badan yang boleh di pakai semasa bermain Ragbi. Antaranya seperti headgear untuk melindungi kepala, pelindung bahu dan dada, pelindung siku dan lutut dan pelindung gigi.
Selain itu, teknik yang betul semasa bermain juga penting untuk mengelakkan kecederaan parah. Semasa mencapai pihak lawan, bagaimana capaian di buat, kawasan mana capaian dilakukan, semua itu adalah penting untuk mengelakkan mana-mana pihak daripada tercedera. Pendidikan awal untuk sukan ini adalah sangat penting, kerana ramai yang salah anggap dengan permainan ini, dan hanya bermain dengan membuta tuli dan seterusnya telah menyebabkan kejadian yang tidak diingini berlaku.

PAKAIAN

Pakaian yang biasa digunakan adalah Jersi tahan lasak yang diperbuat daripada bahan yang kuat. Antara pengeluar Jersi yang terkenal adalah seperti Adidas,Canterburry, Hasbro dan banyak lagi. Selain itu, pemain ragbi akan memakai kasut yang mempunyai stab di tapak seperti kasut bola. Ini adalah dengan tujuan untuk bermain di atas padang berumput supaya tidak tergelincir atau sebagainya. Dilengkapi dengan stokin, pemain ragbi juga kebiasaannya memakai seluar pendek atau panjang daripada bahan yang tahan lasak juga.

Amalkan cara Hidup Shat


Amalkan Cara Hidup Sihat
Kunci untuk sihat sepanjang hayat
Kunci untuk kehidupan yang sihat adalah mengamalkan cara hidup sihat:Kunci untuk kehidupan yang sihat adalah mengamalkan cara hidup sihat:
  • Makan secara sihat
  • Tidak merokok
  • Lakukan aktiviti fizikal
  • Belajar menangani stress
Faedah cara hidup sihat:
  • Meningkatkan status kesihatan anda
  • Mengurangkan risiko anda mendapat pelbagai penyakit seperti diabetes, serangan jantung, strok (angin ahmar) dan tekanan darah tinggi.
  • Membuat anda kelihatan dan berasa lebih baik
  • Membolehkan anda memiliki stamina dan keupayaan lebih untuk menikmati kehidupan..
Makan Secara Sihat
  • Nikmati pelbagai jenis makanan
  • Makan mengikut waktu yang teratur (Tiga waktu makan utama – sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam)
  • Pilihlah makanan harian berasaskan Piramid Makanan.
  • Pilih makanan yang rendah gula, garam dan lemak.

Tidak Merokok
Merokok meningkatkan risiko sehingga 10 kali ganda, mendapat lebih daripada 40 jenis penyakit serius seperti kanser paru-paru, emfisima, penyakit jantung dan angina ahmar. Merokok boleh menjejaskan hampir semua organ dan tisu di dalam badan. Asap rokok mengandungi 4,000 bahan kimia iaitu 200 beracun dan 63 boleh menyebabkan kanser (karsinogenik). Kekal sihat! Gunakan kaedah yang betul untuk berhenti merokok:
  • Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok
  • Yakinkan diri
  • Buat nota peringatan
  • Katakan pada diri anda ‘Aku bukan perokok’
  • Tumpukan pada hari ini
  • Sentiada berfikiran positif
  • Dapatkan sokongan
  • Lawan keinginan untuk merokok
  • Gunakan Terapi Gantian Nikotin (NRT)
  • Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok:
Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok
    • Melengahkan-lengah
    • Minum banyak air
    • Menarik nafas panjang
    • Membuat sesuatu
    • Menjauhkan diri dari tempat orang merokok
    • Mengunyah sesuatu
    • Membasuh tangan
    • Mandi dengan kerap
    • Melakukan senaman regangan
    • Memohon doa
Lakukan Aktiviti Fizikal

Aktiviti fizikal merangkumi semua pergerakan badan yang menggunakan tenaga dalam kehidupan seharian seperti bekerja, berekreasi, bersenam dan bersukan. Hidup tidak aktif boleh mengakibatkan kegemukan dan meningkatkan risiko mendapat penyakit seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi, diabetes dan sakit sendi.
Lakukan aktiviti fizikal
  • Lakukan aktiviti fizikal ringan hingga sederhana sekurang-kurangnya 30 minit sehari: tempoh aktiviti ini boleh dijumlahkan sepanjang hari (sekurang-kurangnya 10 minit setiap kali)
  • Pilih aktiviti fizikal yang sesuai dengan anda

Tangani Stres

Kemarahan adalah satu masalah utama emosi akibat stres. Stres dialami oleh semua orang sama ada di rumah, sekolah atau tempat kerja. Stres, apabila keterlaluan, berpanjangan dan anda tidak ada kemampuan daya tindak akan membawa kepada kemarahan.
Apa yang harus dilakukan apabila anda marah:
  • Menyedari yang anda sedang marah… Katakan: ‘Saya sedang marah!’
  • Bertenang...kira hingga sepuluh, tarik nafas panjang dan mengucap
  • Kenal pasti kenapa anda marah
  • Cuba dengar penjelasan orang lain
  • Anda perlu beredar jika tidak dapat mengawal kemarahan
  • Berbincang dengan orang lain jika tidak mampu mengendalikan kemarahan
  • Membiasakan diri memaafkan – menerima kenyataan bahawa manusia juga melakukan kesalahan
Cara mengurangkan kemungkinan untuk marah:
  • Berfikir secara positif
  • Jangan salahkan orang lain apabila berlaku kesilapan
  • Belajar menyukai diri sendiri
  • Belajar bertenang
  • Adakan hobi
  • Luangkan masa untuk keluarga, kerja dan beriadah
  • Dapatkan tidur yang cukup
  • Dapatkan teman untuk meluahkan masalah
  • Bersifat tegas/asertif
  • Tetapkan matlamat realistik untuk diri anda

Contoh kertas program kejohanan


UNDANG-UNDANG KEJOHANAN
 
1. Nama Kejohanan
"Kejohanan Ragbi 7 Sepasukan" atau disebut dengan ringkasnya sebagai 'SMKBBSL 7’s’. Kejohanan terbahagi kepada 2 kategori:
i. Bawah 15 Tahun (Lahir selepas 1 Januari -----)
ii. Bawah 18 Tahun (Lahir selepas 1 Januari -----)

2. Objektif
Kejohanan ini adalah bertujuan untuk ;
i. Memberi pendedahan awal kepada pernain bagi peringkat umur di bawah 15 tahun.
ii. Memberi pendedahan kepada pemain di peringkat bawah 18 tahun kepada kejohanan yang lebih kompetitif sebelum mereka menghadapi kejohanan utama diperingkat yang lebih tinggi.
iii. Memberi pendedahan kepada pegawai kejohanan serta pegawai urusetia kejohanan yang terdiri dari pelajar sekolah kepada tatacara pengendalian dan pengelolaan kejohanan.

3. Pengelolaan
Kejohanan ini dikelolakan oleh ____________ dengan kerjasama Persatuan Ragbi _______ dan Sekolah Menengah _______________

4. Kelayakan Pasukan
i. Pasukan yang bertanding adalah atas jemputan Jawatankuasa Pengelola Kejohanan.
ii. Pasukan yang mengambil bahagian dikehendaki menjelaskan yuran penyertaan pada atau sebelum tarikh pada __________
iii. Setiap pasukan dibenarkan mendaftar mendaftarkan seramai 10 orang pemain dan 2 orang pegawai. Senarai tidak boleh dipinda selepas perlawanan pertama pasukan berkaitan.

5. Yuran Penyertaan
Yuran kejohanan adalah adalah sebanyak RM_______ bagi setiap pasukan.

6. Insuran
i. Insuran setiap pasukan adalah ditanggung oleh pasukan sendiri.
ii. Sebarang kemalangan ke atas pasukan tidak boleh dipertanggungjawabkan kepada Pengelola Kejohanan.

7. Kelayakan Pemain
i. Kategori Bawah 15 Tahun - Semua pemain mestilah pelajar yang berdaftar sepenuh masa dengan sekolah yang mengambil bahagian dan pemain mestilah berumur 15 tahun ke bawah pads 1 Januari
ii. Kategori Bawah 18 Tahun - Semua pemain mestilah pelajar yang berdaftar sepenuh masa dengan sekolah yang mengambil bahagian. Pemain mestilah berumur 18 tahun ke bawah pada 1 Januari .

8. Format Pertandingan
Bawah 18 dan Bawah 15

i. Pusingan Awal
Pasukan akan diundi untuk mendapatkan nombor pasukan dan akan bermain dalam 2 penentuan iaitu:-
a) Penentuan pertama
Setiap pasukan akan bermain sekali dan selepas itu mata dan skor akan diambil untuk menentukan ranking penentuan pertama

b) Penentuan kedua
Seterusnya setiap pasukan akan bermain untuk kali kedua dan mata dan skor penentuan kedua akan dijumlahkan bersama mata dan skor penentuan pertama manjadi penentuan keseluruhan untuk mendapat ranking pusingan awal dan kategori pasukan di peringkat seterusnya akan ditentukan.

ii. Pusingan Kedua
a) Lapan pasukan terbaik (ranking 1-8) akan bermain dalam peringkat suku akhir Divisyen Satu Cup.
b) Lapan pasukan seterusnya (ranking 9-16) akan bermain dalam peringkat suku akhir Divisyen Dua Plate.
c) Bagi Kategori bawah 15, 4 pasukan ranking 9-15 akan terus bermain dalam separuh akhir Divisyen Dua Plate

iii. Pusingan Akhir
4 pasukan yang memenangi perlawanan suku akhir bagi setiap divisyen dan kategori akan bermain dalam peringkat separuh akhir Divisyen Satu Cup dan Divisyen Dua Plate dan pemenang seterusnya layak untuk bermain dalam peringkat akhir kecuali kategori Divisyen Dua Plate Bawah 15 yang akan terus bermain dalam peringkat akhir.

9. Masa Permainan & Pemain Gantian
i. Masa permainan bagi perlawanan Pusingan Awal dan Pusingan Kedua adalah 10 minit tanpa rehat.
ii. Masa permainan bagi perlawanan Pusingan Akhir adalah (7-1-7) kecuali peringkat akhir Divisyen Satu Cup bagi setiap kategori iaitu (10-2-10)
iii. Seramai 3 orang pemain gantian dibenarkan dalam setiap perlawanan pada bila-bila masa.
iv. Pemain yang telah diganti tidak boleh masuk semula bermain dalam perlawanan yang sama.
v. Setiap pasukan perlu memasukkan sekurang-kurangnya 5 orang pemain untuk memulakan perlawanan. Kegagalan mengadakan jumlah minima pemain adalah dikira memberi kemenangan percuma kepada pasukan dengan skor 14-0.

10. Penentuan Perlawanan
i. Peringkat Awal
a. Setiap pasukan yang Menang diberi 3 mats, Seri 1 mata dan Kalah 0 mata.
b. Kedudukan pasukan dalam kumpulan ditentukan oleh jumlah mata yang diperolehi.
c. Jika kedudukan pasukan mendapat jumlah mata yang sama selepas tamat pusingan awal, penentuan ranking pasukan adalah seperti berikut:
1. Pasukan yang mendapat jumlah ‘Try’ yang terbanyak.
2. Jumlah perbezaan skor.
3. Keputusan perlawanan antara kedua-dua pasukan (hanya bagi kesamaan 2 pasukan)
4. Pasukan yang mempunyai skor tertinggi.
5. Sekiranya masih seri, lambungan syiling sebanyak 3 kali (‘best of three’) akan dijalankan untuk menentukan pemenang oleh pengadil di luar padang

ii. Peringkat Kalah Mati
a. Ranking keseluruhan pasukan untuk kelayakan ke Pusingan Kedua dan Akhir akan dibuat mengikut urutan yang mana jumlah mata akan menjadi rujukan pertama diikuti jumlah ‘Try’, perbezaan skor, keputusan perlawanan untuk kedua-dua pasukan dan skor tertinggi. Jika terdapat kesamaan, maka pihak pengelola akan membuat undian bersama pasukan terbabit.

b. Sekiranya kedua-dua pasukan seri selepas tamat masa penuh permainan, maka pasukan yang mendapat skor terdahulu akan dikira pemenang tetapi jika tiada keputusan diperolehi maka lambungan syiling (‘toss coin’) secara ‘best of three’ akan dijalankan untuk menentukan pemenang dalam semua peringkat perlawanan kecuali di Perlawanan Akhir kedua-dua kategori di mana pemenang akan ditentukan melalui tambahan masa (5-1-5) secara sudden-death akan dijalankan dan jika masih tiada keputusan,sepakan penalti di garisan 22m secara ‘sudden-death’ dengan maksima 3 orang pemain setiap pasukan seterusnya jika masih tiada keputusan, ‘toss coin’ secara ‘best of three’ akan dijalankan oleh pengadil di luar padang.

iii. Kemenanqan Percuma.
Pasukan yang gagal masuklhadir ke padang selepas 10 minit dari masa yang dijadualkan, akan dianggap memberi 'walk-over' dan secara otomatik terkeluar dari kejohanan kecuali rayuan dibuat kepada Jawatankuasa Pengelola dengan menyertakan alasan yang kukuh alas kegagalan kehadiran dan wang denda sebanyak RM 100.00. Keputusan Jawatankuasa Pengelola adalah muktamad.

11. Jersi
i. Tiap-tiap pasukan dikehendaki membawa dua (2) set jersi yang berlainan warna dan mempunyai nombor yang jelas.
ii. Jika terdapat bertembungan warna jersi diantara dua (2) pasukan, pasukan yang dinamakan terdahulu dalam jadual perlawanan diminta menukar jersi.

12. Perlawanan Yang Ditunda Atau Diberhentikan
Sekiranya pengadil berpendapat bahawa padang tidak sesuai untuk dijalankan perlawanan disebabkan oleh cuaca dan hall yang tidak diduga, perlawanan tersebut akan dilangsungkan pada masa yang akan ditentukan oleh Jawatankuasa Pengelola.
Keputusan ranking Penentuan Pertama akan diambil kira sebagai kelayakan ke Pusingan Kedua/Akhir atau ranking Penentuan Keseluruhan akan diambil kira sebagai kelayakan ke Pusingan Akhir.

13. Undang-undang Permainan
Undang-undang IRB variasi 7 sebelah 2007 akan digunapakai di sepanjang kejohanan kecuali beberapa pindaan seperti yang dinyatakan dalam peraturan pertandingan ini.

14. Tatatertib
Pasukan yang memberi kemenangan percuma kepada pihak lawan akan dikira menarik diri dari kejohanan dan perlawanan sebelumnya tidak akan diambil kira.

15. Juri Rayuan
Rayuan boleh dibuat secara bertulis dalam masa 30 minit selepas perlawanan tamat dengan menyertakan wang tunai RM 100.00 yang tidak akan dikembalikan dan rayuan hanya boleh dibuat ke alas perkara teknikal sahaja. Jawatankuasa rayuan terdiri daripada Pengarah Pertandingan, Wakil Jawatankuasa Pengelola, Wakil  dan sehingga 2 Pengurus Pasukan Berkecuali.

16. Piala dan Hadiah Individu
i. Piala Pusingan adalah hak milik  dan hendaklah dikembalikan 6 bulan selepas kejohanan.
ii. Hadiah untuk individu akan diberikan kepada pemenang.

17. Interpretasi
Perkara-perkara berbangkit, yang tidak disebutkan seperti di atas hendaklah dirujuk kepada Jawantankuasa Pengelola dan keputusan yang dibuat adalah muktamad, Jawatankuasa Pengelola berhak meminda dan membuat apa jua keputusan selaras dengan kehendak semasa.


Jawatankuasa Pengelola
Kejohanan Ragbi 7 Sepasukan 

Contoh bidang tugas dan undang-undang


Bidang Tugas. 
 
1.             Persiapan Padang.
 
a.      Menyiapkan garisan padang.
b.      Melengkapkan bendera – bendera pada tempat yang sepatutnya di 
         sekeliling padang.
c.      Melengkapkan tiang gol dengan pelapik.
d.      Menyediakan meja urusetia dan tempat pasukan bertanding.
 
 
2.                  Peralatan.
a.      Menyediakan bola pertandingan.
b.      Menyediakan jersi .
c.      Menyediakan bendera padang dan bendera penjaga garisan.
d.      Menyediakan minuman peserta.
e.      Menyediakan ‘white board’.
 
3.             Statistik
a.      Menyediakan borang – borang berkaitan permainan.
b.      Merekod keputusan perlawanan.
c.      Melengkapkan jadual pertandingan.
d.      Mengedarkan keputusan perlawanan kepada setiap pasukan.
 
4.                  Pengadil.
a.      Menyediakan pengadil bertauliah.
b.      Menyediakan touch judge.
 
5.                  Urusetia.
a.      Mengurus pendaftaran pasukan.
b.      Mengurus proses pertukaran pemain.
c.      Mengurus segala perkara berkaitan pemain ( yang berkaitan )
 
6.            Kecemasan dan Bantu Mula.
a.      Memberi bantuan kecemasan dan bantu mula kepada pemain semasa
         perlawanan dijalankan.
b.      Menghantar pemain yang cedera ke pusat kesihatan untuk rujukan pakar.
c.      Mendapatkan bekalan ubat – ubatan sebelum pertandingan dan semasa
         pertandingan.
Syarat - syarat pertandingan.

1.      Penyertaan.

                1.1       Terbuka kepada semua warga Universiti Pendidikan Sultan Idris .
                            1.2       Yuran penyertaan bagi sebuah pasukan sebanyak RM 20. 00 ( Ringgit
                                         Malaysia Dua Puluh ) sahaja.
                            1.3       Sebuah pasukan mesti mengandungi :
                                    1.3.1    Seorang Pengurus Pasukan.
                                    1.3.2    Seorang Jurulatih.
                                    1.3.3    Sepuluh pemain termasuk tiga pemain simpanan.
                            1.4       Tarikh tutup penyertaan adalah pada 30 Julai 2002, jam 0700 petang.
                            1.5       Borang penyertaan hendaklah diserahkan kepada :

1.5.1                              Unit Pusat Sukan UPSI, Aras Bawah, Bangunan Gimnasium ( Baru ).
 
        2.       Undang – Undang.
                            2.1       Undang – undang permainan adalah berdasarkan kepada Undang –
                                         Undang Ragbi 7 Sepasukan International Rugby Board ( IRB ).
                            2.2       Pertandingan akan diadili oleh para pengadil yang bertauliah dan
                                         keputusan para pengadil adalah muktamad.
                            2.3       Pemain yang diperintah keluar padang ( Sent Off ) akan digantung
                                         satu perlawanan.
                2.4       Seorang pemain hanya dibenarkan bermain untuk sebuah pasukan
                             sahaja.
 
3.       Masa.
                            3.1       Masa permainan adalah tujuh minit ( 7 )  bagi setiap separuh masa
                                         dengan satu  minit ( 1 )  masa rehat.
                            3.2       Setiap pasukan hendaklah bersedia dan melapor diri 10 minit lebih
                                         awal sebelum sesuatu perlawanan dan sekiranya gagal berbuat
                                         demikian tanpa sebarang alasan maka pasukan tersebut dikira kalah.
 
 
4.       Sistem Pertandingan.
                4.1       Pertandingan dijalankan secara liga ( round robin ).
                4.2       Pengagihan mata adalah dikira seperti berikut :
                       4.2.1              Menang            :           3 mata
                       4.2.2                Seri                  :           1 mata
                 4.2.3                Kalah               :           0 mata
                            4.3       Sekiranya terdapat pasukan yang menarik diri maka kemenangan
                                        akan diberikan
                                         kepada pasukan lawan dengan skor 14 – 0.
                            4.4       Pasukan yang memperolehi mata tertinggi dikira sebagai pemenang.
                            4.5       Sekiranya terdapat keputusan seri dalam menentukan kedudukan
                                         pasukan maka rujukan berikut akan digunakan.
                                4.5.1    Jumlah try
                                4.5.2    Jumlah bolos
                                4.5.3    Jumlah jaringan keseluruhan
                                4.5.4    Jumlah menang
                                4.5.5    Jumlah kalah
                                4.5.6    Mana – mana keputusan yang akan dibuat dalam mesyuarat
                                            pengurus –pengurus pasukan.
 
        5.       Bantahan
                                5.1       Sebarang bantahan hendaklah dikemukakan dengan 
                         mengisi borang bantahan  dalam masa sepuluh ( 10 ) minit selepas permainan
                        berakhir dengan  menyertakan wang bantahan sebanyak RM 100.00 dan wang
                        tersebut tidak akan dikembalikan.
 
 

SEVEN-A-SIDE VARIATIONS 

STANDARD SET OF VARIATIONS APPROPRIATE TO THE SEVEN-A-SIDE GAME.
The Laws of the Game apply to the Seven-a-side game, subject to the following variations:  
LAW 3 – NUMBER OF PLAYERS – THE TEAM
MAXIMUM NUMBER OF PLAYERS ON THE PLAYING AREA
Maximum: each team must have no more than seven players on the playing area.
4     PLAYERS NOMINATED AS SUBSTITUTES
A team may nominate no more than three replacements/substitutes.
5     NUMBER OF SUBSTITUTIONS
A team can substitute or replace up to three players.
13    SUBSTITUTED PLAYERS REJOINING THE MATCH
If a player is substituted, that player must not return and play in that match even to replace an injured player.

Exception: a substituted player may replace a player with a bleeding or open wound.
 

LAW 5 – TOSS TIME
DURATION OF A MATCH
A match lasts no longer than 14 minutes plus lost time and extra time. A match is divided into two halves of not more than seven minutes playing time.
Exception:
A competition final match may last no longer than 20 minutes plus lost time and extra time. The match is divided into two halves of not more than 10 minutes playing time.
2     HALF TIME
After half time the teams change ends. There is an interval of not more than one minute. During a competition final there is an interval of not more than two minutes.
6     EXTRA TIME – DURATION
When there is a drawn match and extra time is required, the extra time is played in periods of 5 minutes. After each period, the teams change ends without an interval.

LAW 6 – MATCH OFFICIALS
 
A. REFEREE
 
3.    DUTIES OF THE REFEREE BEFORE THE MATCH
Add extra paragraph:
(b) Extra Time - Toss.
Before extra time starts, the referee organises a toss. One of the Captains tosses a coin and the other Captain calls to see who wins the toss. The winner of the toss decides whether to kick-off or choose an end. If the winner of the toss decides to choose an end, the opponents must kick off and vice versa.
B. TOUCH JUDGES
 
8     IN-GOAL JUDGES
(a) There are two in-goal judges for each match.
(b) The referee has the same control over both in-goal judges as the referee has over touch judges.
(c) There is only one in-goal judge in each in-goal area.
(d) Signalling result of kick at goal. When a conversion kick or a penalty kick at goal is being taken, an in-goal judge must help the referee by signalling the result of the kick. One touch judge stands at or behind a goal post and an in-goal judge stands at or behind the other goal post. If the ball goes over the cross-bar and between the posts, the touch judge and the in-goal judge raise their flags to indicate a goal.
(e) Signalling touch. When the ball or the ball-carrier has gone into touch-in- goal, the in-goal judge must hold up the flag.
(f) Signalling tries. The in-goal judge will assist the referee in decisions on touch downs and tries if there is any doubt in the referees mind.
(g) Signalling foul play. A match organiser may give authority for the in-goal judge to signal foul play in the in-goal.

LAW 9 – METHOD OF SCORING
 
B CONVERSION KICK
 
1     TAKING A CONVERSION KICK
Amend
(c) If the scoring team elects to kick at goal after a try, the kick must be a drop kick.
Delete (d)
 
 3     THE OPPOSING TEAM
Amend
(a) All the opposing team must immediately assemble close to their own 10-metre line.
Delete (b)
(c) Delete 3rd paragraph “When another kick is allowed.......”
EXTRA TIME – THE WINNER
In extra time, the team that scores points first is immediately declared the winner, without any further play.
 
LAW 10 - FOUL PLAY
 
All references to Temporary Suspension;
When a player has been temporarily suspended, the players period of suspension will be for a period of 2 minutes.
 

LAW 13 - KICK-OFF AND RESTART KICKS
 
 2 HOW A KICK-OFF IS TAKEN
 
Amend
(c) After a score, the team that has scored kicks-off with a drop kick which must be taken at or behind the centre of the half-way line.
  
Amend
8     KICK OFF OF UNDER 10 METRES AND NOT PLAYED BY AN OPPONENT.
If the ball does not reach the 10-metre line, a free kick is awarded to the non-offending team at the centre of the half-way line.
Penalty: Free Kick at the centre of the half-way line.
 
Amend
9     BALL GOES DIRECTLY INTO TOUCH
The ball must land in the field-of-play. If it is kicked directly into touch, a free kick is awarded to the non-offending team at the centre of the half-way line.

 
Penalty: Free Kick at the centre of the half-way line.

LAW 20 - SCRUM
 
DEFINITIONS
 
Amend 2nd paragraph:
A scrum is formed in the field of play when three players from each team, bound together in one row, close up with their opponents so that the heads of the players are interlocked. This creates a tunnel into which a scrum-half throws in the ball so that the players can compete for possession by hooking the ball with either of their feet.
Amend 3rd paragraph:
The tunnel is the space between the two rows of players.

Amend 5th paragraph:
The middle line is an imaginary line on the ground in the tunnel beneath the line where the shoulders of the two rows of players meet.
Amend 6th paragraph:
The middle player is the hooker.
Delete paragraphs 8, 9 and 10.
 

1     FORMING A SCRUM
 
Amend
(f) Number of players: three. A scrum must have three players from each team. All three players must stay bound to the scrum until it ends.

Penalty: Penalty Kick.
Delete Exception
 
 

LAW 21 - PENALTY AND FREE KICKS
 
 
3     HOW THE PENALTY AND FREE KICKS ARE TAKEN
Amend
(a) Any player may take a penalty or free kick awarded for an infringement with any kind of kick: punt, drop kick but not a place kick. The ball may be kicked with any part of the leg from below the knee to the toe but not with the heel.