Thursday 1 November 2012

Bukan Melayu tak senada mansuh kelas peralihan

Cadangan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 untuk menyeragamkan beberapa aspek kurikulum, khususnya antara sekolah kebangsaan dengan sekolah jenis kebangsaan, tidak diterima secara sama oleh bukan Melayu. Dua antaranya, pemansuhan kelas peralihan dan penggunaan sukatan pelajaran sama untuk mata pelajaran bahasa Melayu, diterima baik oleh kaum India, tetapi tidak kaum Cina.

Sebenarnya pemansuhan kelas peralihan adalah cadangan kaum India yang diajukan ketika Kajian Semula Pendidikan Negara. Mereka sedia menangani ketidakcekapan pelajar India dalam subjek Bahasa Melayu, dengan cara baru, bukan melalui kelas peralihan. Ini berlainan dengan kaum Cina yang belum sedia dengan apa cara pun dan ingin terus menangani masalah ini dengan cara lama. 
Kaum India menerima baik syor menggunakan sukatan pelajaran sama untuk bahasa Melayu bagi Tahun Empat hingga Enam. Sebaliknya kaum Cina yang ingin meneruskan kelas peralihan tidak bersetuju dengan penyeragaman ini. Pelbagai alasan diberi dan boleh dikatakan kebanyakannya memperlihat keengganan kaum Cina untuk bersifat lebih integratif dalam menjayakan sistem pendidikan negara yang lebih bersepakat. Sistem begini penting untuk melahirkan generasi muda yang berkongsi satu asas dan perspektif sama mengenai nasionaliti Malaysia, dalam keadaan kita mengamal pelbagai aliran persekolahan. 

kaum Cina bukan saja terus lindungi bahasa Mandarin, malah terlalu pertahannya sehingga boleh dianggap melampau dalam beberapa kes"


Kebimbangan, sama ada yang tersurat, iaitu penyeragaman ini mengurangkan masa untuk pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa ibunda Cina, atau tersirat, yakni akan menghakis jati diri etnik Cina, bukan saja tidak berasas, tetapi boleh dianggap perkauman. Kebimbangan ini memperlihat betapa tidak percayanya Cina kepada kaum Melayu. 

Penyeragaman ini bertujuan merapatkan jurang pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu, iaitu bahasa negara kita semua, antara mereka yang menghadiri dua aliran persekolahan ini, khususnya apabila memasuki sekolah menengah. Namun, dengan tujuan semurni ini yang akan membolehkan pelajar Cina mengikuti semua pelajaran dalam bahasa Melayu, lebih mudah dan jayanya pula apabila mereka berada di sekolah menengah, ia masih diragui akan keikhlasannya. 

Dengan keengganan ini dan beberapa tindakan lain untuk mengembangkan pendidikan Cina, tidak dapat dinafikan lagi kaum Cina bukan saja terus melindungi bahasa Mandarin, malah terlalu mempertahannya sehingga boleh dianggap melampau dalam beberapa kes. Mereka sanggup mengetepikan semangat di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung selaku satu kerukunan, sama ada sebagai sesuatu yang diharuskan daripada kelompok bukan asal atau untuk tujuan perhubungan yang lebih tulen dengan kelompok asal.
Kaum Cina perlu mengikuti semangat kaum India. Tindakan mereka bukan saja menguntungkan generasi muda mereka yang akan dapat mengikuti pelajaran di sekolah menengah dengan lebih berkesan. Pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu di sekolah jenis kebangsaan Tamil adalah bertahap tinggi. 

Namun, lebih penting ia tidak merumitkan lagi PPPM yang sudah direncamkan dengan pelbagai aliran persekolahan, kini disulitkan pula oleh sekolah jenis kebangsaan yang tidak sama ketetapannya antara aliran Mandarin dan Tamil. Ketidaksamaan ini akan meremehkan wibawa sistem pendidikan negara ini, selain menjadikannya amat kompleks.

Oleh itu, penyeragaman yang hanya membabitkan kandungan, baik dari segi kosa kata dan istilah serta struktur dan gaya bahasa Melayu perlu diterima dengan hati terbuka oleh kaum Cina. Sebenarnya anak kecil kita bukan saja cepat memanfaatkannya, tetapi akan menguasai bahasa Melayu tahap tinggi dengan baik sekali.

Dengan cadangan ini dalam PPPM, anak bangsa kita, khususnya lepasan sekolah jenis kebangsaan, bukan saja mahir dalam bahasa ibunda mereka, tetapi cekap pula dalam bahasa negara ini, iaitu bahasa Melayu. Itulah tujuan murninya!

Dosa lidah punca muflis di akhirat

Amalan kebaikan di dunia menjadi ganti rugi akibat perbuatan jahat terhadap insan lain

Segala amalan kita di dunia ini akan dibentangkan di akhirat, walaupun ia sekecil zarah. Pada ketika itu kita akan melihat segala amalan ketika hidup ini dalam suratan amal, ada yang berpahala, ada juga yang berdosa. Mereka yang berdosa itu akan berasa takut dengan keadaan sedemikian. 
Firman Allah SWT: “Dan Kitab-Kitab Amal dibentangkan, maka engkau akan melihat orang yang berdosa itu merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka berkata: Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau besar, melainkan semua dihitungnya! Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu ada tertulis di dalamnya dan ingatlah Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorang pun.” (Surah al-Kahfi, ayat 49) 

Imam al-Ghazali pernah berkata: “Menerusi lidah akan berlakulah pendustaan atau pembohongan, buruk sangka, permusuhan, fitnah, mencarut, mencela, mengutuk, bertelingkah, mengumpat, melaknat dan membicarakan sesuatu dalam keadaan kesat, kasar dan penuh dengan kesombongan.”

Namun persoalannya pada hari ini, ada kalangan kita yang kaya di dunia, tetapi miskin di akhirat. Dengan kata lain, mereka banyak melakukan amalan kebaikan dan kebajikan ketika di dunia, tetapi di akhirat mereka dikira sebagai golongan miskin ataupun muflis.

Ini terjadi kerana ketika hidup, mereka melakukan kebaikan dan pada masa sama mereka juga melakukan kejahatan serta dosa sesama manusia. Segala ganjaran pahala kebaikan diambil oleh Allah SWT bagi membayar segala hutang kejahatan ketika hidup.

Sabda Rasulullah SAW: “Siapa yang muflis? Manusia yang muflis itu bukanlah mereka yang tidak berharta dan memiliki tempat tinggal. Sesungguhnya orang yang muflis itu ialah mereka yang tidak menunaikan hak-hak orang lain seperti mencaci dan merampas harta tanpa hak, memukul tanpa sebab dan sebagainya.” (Riwayat Muslim) 

Sebenarnya golongan yang menjadi muflis di akhirat asalnya mereka memiliki pahala yang banyak. Bagaimanapun, semua pahala ibadat itu habis kerana digunakan sebagai bayaran ganti rugi kepada insan pernah disakiti, dikhianati, dihina, dibunuh atau dizalimi. 
Bahkan mereka juga dibebankan dengan dosa orang yang dizalimi. Alangkah ruginya golongan muflis ini. Ganjaran pahala yang dikumpulkan akhirnya menjadi barang tukaran kerana denda yang perlu dibayar kerana kesalahan terhadap orang lain. 

Kuat beribadat dan memiliki pahala yang banyak tidak menjamin terpeliharanya seseorang itu daripada azab Allah SWT jika pada masa sama masih lagi melakukan penganiayaan, penindasan dan kezaliman kepada insan lain. 

Dalam pergaulan hidup sehari-hari, sudah tentu berlaku kesilapan sama ada disengajakan atau tidak. Kesilapan itu boleh mengundang dosa terutama jika ia menyentuh pelanggaran hak berkaitan tubuh, maruah diri dan harta benda orang lain.

Apabila kesalahan berkaitan dengan manusia, wajib kita meminta maaf dan mengembalikan haknya. Jika tidak sempat memohon kemaafan ketika hidup, maka dosa itu akan dibayar dengan pahala di akhirat. Kerana itulah pahala berkurangan sehingga kita miskin di akhirat nanti. 

Jika kita miskin di dunia masih ada lagi orang yang bersimpati dan dapat membantu, tetapi siapakah yang akan bersimpati, menolong dan menyelamatkan kita dari azab seksaan neraka Allah SWT?

Bagi dosa membabitkan sesama manusia, lidah yang paling banyak kesalahan. Dosa lidah boleh menyebabkan seseorang itu menjadi muflis di akhirat. Kenapa lidah kita amat mudah untuk bercakap mengenai orang lain? Itulah persoalan yang perlu ditanya diri kita.

Imam al-Ghazali pernah berkata: “Menerusi lidah akan berlakulah pendustaan atau pembohongan, buruk sangka, permusuhan, fitnah, mencarut, mencela, mengutuk, bertelingkah, mengumpat, melaknat dan membicarakan sesuatu dalam keadaan kesat, kasar dan penuh dengan kesombongan.”

Lidah hendaklah diawasi supaya hidup tenteram, aman dan damai. Sikap tidak menjaga lidah bukan saja menimbulkan kemarahan orang yang mendengarnya, malah menimbulkan implikasi buruk kepada hubungan sesama manusia dan mengakibatkan seseorang itu menjadi muflis di akhirat.

Kita memerlukan kekayaan untuk mendapat alam kubur yang luas dan terang, berada di Padang Mahsyar dengan selesa, meniti Titian Siratul Mustaqim sepantas kilat, melintasi pintu syurga serta membina mahligai besar di dalam syurga.

Tanpa pahala, kita akan menjadi manusia yang miskin di akhirat kelak dan tidak mampu membeli kesenangan, kita akan susah di alam kubur, di Padang Mahsyar dan seterusnya akan dilemparkan ke dalam neraka bersama kaum kafir serta Iblis.

Marilah menghitung adakah sudah cukup amalan kita untuk bertemu dengan Allah SWT di akhirat kelak. Janganlah kita tergolong dalam golongan mereka yang kaya di dunia, tetapi miskin di akhirat. 

Firman Allah SWT: “Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya).” (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8) 

Cuti sekolah peluang kukuh hubungan keluarga

Ibu bapa mempunyai tanggungjawab besar dalam menentukan corak hidup anak pada masa depan sama ada menjadi hamba yang taat kepada Allah atau sebaliknya. Justeru, apa juga dirancang, perlu menjurus kepada hasil yang baik.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua ibu bapanyalah menjadikan anaknya itu Yahudi, Nasrani ataupun Musyrik. Seorang sahabat bertanya: Wahai Rasulullah bagaimana kalau dia mati sebelum ini? Rasulullah SAW bersabda: Allah mengetahui apa yang sudah, sedang dan yang tidak akan terjadi.” (Riwayat Muslim) 
Musim cuti hujung tahun persekolahan tidak lama lagi dan ketika itu anak berada sepenuhnya di bawah jagaan ibu bapa. Jadi, masa ini seharusnya digunakan ibu bapa untuk memastikan waktu terluang anak dipenuhi aktiviti bermanfaat. 

Musim cuti persekolahan juga waktu terbaik ibu bapa mendedahkan anak dengan aspek pengurusan diri dan asas pengurusan rumah tangga seperti mengajar mereka mengemas rumah, membasuh pakaian serta memasak.

Pertamanya, ibu bapa hendaklah memastikan berlakunya kesinambungan pembelajaran kerana dalam tempoh lebih kurang dua bulan cuti persekolahan, jika tindakan sewajarnya tidak diambil boleh menyebabkan proses pembelajaran anak akan terputus. 

Justeru, suatu jadual khusus sempena cuti akhir tahun ini hendaklah diadakan supaya anak tidak melupakan terus tanggungjawab sebagai pelajar. Jadual hendaklah memastikan anak bangun awal seperti hari persekolahan untuk menunaikan solat Subuh selain waktu melakukan aktiviti akademik.

Ibu bapa juga boleh mengambil kesempatan cuti sekolah untuk menghantar anak mengikuti kem motivasi yang dianjurkan atau kelas belajar al-Quran bagi mempertingkatkan kemahiran mereka membaca dengan betul.

Cuti persekolahan juga boleh digunakan untuk merapatkan hubungan kekeluargaan. Ibu bapa digalakkan membawa anak menemui ahli keluarga atau waris supaya mereka mengetahui saudara dan dapat mengukuhkan hubungan sedia terjalin. 
Pastinya kita tidak mahu anak kita tidak mengenali sepupu sendiri. Jika dibandingkan dengan dulu, hubungan sepupu ibarat adik beradik seperti yang ditunjukkan oleh ibu bapa kita. Sewajarnya amalan baik ini terus dipelihara.

Hubungan yang renggang berlaku kerana masyarakat sudah tidak prihatin untuk memelihara hubungan kekeluargaan sebaliknya lebih mementingkan kepada hubungan boleh mendatangkan keuntungan dari segi kebendaan. 

Senario ini tidak seharusnya berlaku kerana boleh meruntuhkan institusi keluarga. Oleh itu, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk merapatkan hubungan dalam kalangan anak sejak kecil lagi supaya kita dapat melahirkan sebuah masyarakat penyayang.

Musim cuti persekolahan juga waktu terbaik ibu bapa mendedahkan anak dengan aspek pengurusan diri dan asas pengurusan rumah tangga seperti mengajar mereka mengemas rumah, membasuh pakaian serta memasak.

Pastinya lebih menggembirakan anak ialah apabila ibu bapa membuat perancangan percutian di tempat menarik. Berehat bersama keluarga dapat memberi peluang ibu bapa memahami keperluan anak melalui perbualan sepanjang bercuti.

Apa juga perancangan ibu bapa, hendaklah memastikan anak dapat menikmati percutian dan pada masa belajar perkara yang boleh dimanfaatkan mereka dalam membentuk jati diri menjadi umat Islam yang akan berbakti kepada agama, bangsa serta negara.

Ubah cara ukur kejayaan pendidikan

Peningkatan nilai gred purata subjek, sahsiah mesti seimbang

Perihal membicarakan mengenai pendidikan amat terkait rapat dengan pemain utamanya iaitu guru. Guru adalah kelompok barisan hadapan yang perlu memastikan proses pendidikan berlangsung dengan jaya. Kejayaan pendidikan bukanlah sekadar diukur dengan nilai gred purata subjek mahupun jumlah 'A', tetapi perlu kepada pertimbangan yang lebih luas membabitkan sahsiah dan keutuhan nilai dalam diri anak didiknya. 
Menerusi pemerhatian yang dilakukan oleh Malik Bennabi merumuskan bahawa masalah pendidikan yang dihadapi oleh negara Islam adalah kegagalan melahirkan manusia yang terpadu antara keyakinan atau tauhid dengan tingkah laku dan akhlak serta mampu melahirkan penyelesaian terhadap permasalahan kehidupan. Beliau menyatakan: “...the origin of all the problems in the Muslim world is facing, is the disintegrated man.” 

Guru dan mereka yang mentadbir guru perlu muhasabah bagi menggaris hala tuju kerjaya perguruan”

Permasalahan ini melahirkan kelompok manusia bertamadun, tetapi hilang keghairahan (jiwa) tamadun. Antara kesimpulan yang beliau berikan terhadap pendidikan adalah satu proses asimilasi (penghadaman) antara keyakinan dan nilai serta mampu memberikan jalan keluar terhadap permasalahan kehidupan.

Jika ini menjadi pokok pangkal kepada permasalahan pendidikan di negara Islam, maka golongan guru perlu menjadi golongan pertama yang mampu menjiwai watak ketamadunan dan mengubah sifat bangsa ke arah yang lebih mulia lagi.

Guru model semua aspek

Ungkapan Jawa yang dipetik oleh Dr Suwardi Endraswara dalam memperihalkan guru amat menarik. Ungkapan “digugu lan ditiru” bermaksud seorang guru itu mestilah boleh ditiru perkataannya, perbuatannya, tingkah lakunya, pakaiannya dan amalannya. Guru juga mesti boleh dipercayai akan amanahnya, bertanggungjawab serta jujur dalam semua aspek kehidupannya. 
Tambah beliau lagi, perkataan ‘guru’ itu berasal daripada dua perkataan bahasa jawa. ‘Gu’ berasal daripada perkataan ‘gugu’ yang bermaksud boleh dipercayai, manakala ‘Ru’ berasal daripada perkataan ‘tiru’ bermaksud dicontohi atau dituruti. Maka maksud perkataan ‘guru’ itu adalah seseorang yang boleh diteladani kerana mempunyai pekerti tinggi dan dipercayai.

Dari sini suasana kerja seorang guru perlu kondusif untuk menghayati kriteria manusia bertamadun agar kriteria itu dapat diperturunkan kepada anak didiknya. Kriteria manusia bertamadun adalah manusia yang terpadu keyakinannya, daya fikirnya, nilai pegangannya dan amalan serta tindakannya. Kita tidak mahu melahirkan manusia yang menghayati dualisme, mengasingkan keyakinan dan amalan, dunia dan akhirat serta hilang arah dan tujuan hidupnya.

Suasana kerja guru yang menghambat nilai gred purata subjek perlu diubah. Fenomena guru dipersoal jika anak murid gagal mencapai nilai keputusan jangkaan (ETR) perlu dikaji semula. Sepatutnya pengetua mahu pun guru besar yang memanggil guru atau memberikan surat tunjuk sebab atas sebab yang dinyatakan di atas, perlu dipersoalkan tindakan yang menyimpang jauh daripada semangat pendidikan yang luhur. Begitu juga pengarah pelajaran negeri yang awal-awal lagi menetapkan sasaran nilai gred keseluruhan bagi negeri perlu dipanggil untuk memberikan penjelasan. 

Ubah cara nilai guru

Kita keliru dengan ukuran kita sendiri. Apa salahnya jika menurunkan nilai purata gred subjek, tetapi menekankan pengurangan kes pelanggaran disiplin? Bukan menjadi keaiban mahupun kesalahan jika pencapaian akademik menurun berbanding tahun sebelumnya tetapi sahsiah pelajarnya jauh lebih baik berbanding pelajar tahun sebelumnya.

Begitu juga dalam hal kenaikan pangkat bukan menjadi ukuran mutlak pencapaian akademik pelajarnya, tetapi akhlak guru itu serta kesungguhan dan komitmen yang ditunjukkan guru dalam menjayakan proses pendidikan yang menyeluruh. 

Ubah cara menilai terhadap guru, insya-Allah akan berubah penilaian guru terhadap muridnya. Penilaian terhadap guru perlu diubah bermula daripada latihan perguruan lagi. Calon guru mesti dalam kalangan yang mempunyai jati diri tinggi, berpendirian mulia dan mampu berhadapan cabaran dunia pendidikan. Jangan bertumpu pada pencapaian akademik semata-mata. Calon guru mestilah individu yang mampu menjadi suri teladan yang baik seperti disimpulkan pada peribadi Baginda Rasulullah SAW sebagai ‘uswah hasanah’. 

Seharusnya kita memahami mengapa dalam mengkategorikan guru, Imam al-Ghazali meletakkan guru yang berperanan sebagai ‘muaddib’ berada pada tingkatan yang tertinggi. ‘Muaddib’ adalah guru yang beradab dan mampu mengadabkan anak didiknya. Jadi guru dan mereka yang mentadbir guru perlu bermuhasabah bagi menggaris hala tuju kerjaya perguruan. 

Pelaksanaan PBS tidak bebankan guru



Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran menjelaskan guru tidak akan berasa terbeban sekiranya memahami konsep perlaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
Kenyataan Lembaga Peperiksaan menyebut, daripada kajian soal selidik yang dijalankan mengenai kesediaan guru melaksanakan PBS secara dalam talian (online) pada September lalu mendapati 84.2 peratus daripada 46,929 guru Tingkatan 1 sekolah menengah seluruh negara memahami konsep PBS.
Kira-kira 90.7 peratus daripada 89,618 guru Tahun 1, 2 dan 3 sekolah rendah juga didapati memahami konsep dan cara melaksanakan PBS.
''Kira-kira 9,006 atau 10 peratus guru Tahun 1, 2 dan 3 sekolah rendah dan 7,979 atau 17 peratus guru Tingkatan 1 di sekolah menengah jelas tentang konsep Pentaksiran Sekolah iaitu komponen akademik PBS," menurut kenyataan tersebut.
Selain itu, menurut kenyataan Lembaga Peperiksaan, guru juga kurang memahami mengenai cara melaksanakan pentaksiran seiring dengan proses pengajaran dan pembelajaran (pentaksiran formatif).
Hal ini demikian kerana, kesukaran guru membina instrumen pentaksiran yang pelbagai bentuk kerana masih terikat dengan fahaman dan kebiasaan menilai pencapaian murid menggunakan ujian berbentuk kertas dan pensel.
"Pengurusan evidens murid dalam PBS yang dikatakan memakan masa yang banyak dan ruang yang besar adalah perlu bagi memastikan penguasaan murid dalam pembelajaran direkod untuk melihat pertumbuhan dan perkembangan murid sepanjang tempoh persekolahan'', kata kenyataan itu.
Bagi mengatasi permasalahan itu, Fail Perkembangan Murid (FPM) dan Fail Showcase (FS) diperkenalkan.
Pendekatan itu membolehkan seorang murid memiliki sebuah FPM sahaja untuk menyimpan evidens bagi semua mata pelajaran yang dipelajarinya.
FS merupakan fail menyimpan evidens terbaik bagi semua deskriptor untuk setiap mata pelajaran dan digunakan sebagai rujukan piawai evidens serta disediakan mengikut tahun atau tingkatan bergantung kepada keputusan Jawatankuasa PBS sekolah.
Pada masa yang sama, kesukaran guru mengakses Sistem Pengurusan PBS telah dikenal pasti sebagai antara faktor penyumbang kepada masalah yang dihadapi guru.
Langkah interim (bersifat sementara) yang telah diambil oleh Kementerian Pelajaran bagi mengatasi masalah tersebut adalah dengan menyediakan hosting khas yang berasingan bagi Sistem Pengurusan PBS dan Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM).
"Proses migrasi hosting bagi sistem tersebut telah selesai dilaksanakan pada akhir September lalu dan didapati sistem tersebut setakat ini stabil serta boleh diakses," jelasnya.
Sementara itu, bagi memastikan guru Tahun 1, 2 dan 3 dan Tingkatan 1 dan 2 memahami dan boleh melaksanakan PBS sebelum 31 Disember ini, Lembaga Peperiksaan telah merangka pelan tindakan penambahbaikan pelaksanaan PBS.
Antara perancangan tersebut termasuklah menyediakan Latihan Hands-on PBS secara in-situ kepada pejabat pendidikan daerah dan guru contoh PBS di seluruh negara.
Latihan ini dijalankan mulai pertengahan Oktober hingga pertengahan Disember ini.
Lembaga Peperiksaan juga akan menyediakan bahan sokongan dan khidmat pementoran PBS dalam talian bertujuan membantu guru memahami dan boleh melaksanakan PBS seperti yang dihasratkan sekali gus mengurus perubahan yang berlaku dengan baik setelah memahami konsep agar mudah melaksanakan PBS nanti.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121029/pe_01/Pelaksanaan-PBS-tidak-bebankan-guru#ixzz2B2EkpNRR
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Sejuta membaca serentak



Sufa'at Tumin (belakang enam dari kiri) bersama para selebriti dan pelajar pada majlis pelancaran Scholastic's READ 2012 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 9, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
sesetengah orang membaca sekadar untuk mengisi masa terluang, tetapi bagi peminat buku ia bagi mendapatkan kepuasan kerana setiap helaian muka surat memberi ilmu yang baru.
Apa juga matlamat seseorang itu membaca, yang pasti amalan tersebut dapat menambah pengetahuan dan menajamkan minda.
Matlamat sama cuba dipupuk oleh pengedar buku kanak-kanak terbesar dunia, Scholastic Asia (Malaysia), apabila mereka memperkenalkan Kempen Scholastic's Read yang kini memasuki tahun ke lima.
Melalui kempen itu, syarikat tersebut berusaha mempromosikan tentang pentingnya amalan membaca tanpa mengira peringkat usia.
Naib Presiden Scholastic bagi Pendidikan dan Dagangan, Asia Pasifik dan Duta Persatuan Membaca Antarabangsa, Linda H. Warfel, berkata, membaca lebih daripada sekadar mendapatkan pengetahuan.
Sebaliknya beliau berkata, amalan tersebut dapat mengembangkan keupayaan seseorang untuk berkomunikasi dan meningkatkan kapasiti imaginasi mereka.
"Membaca juga meluaskan perbendaharaan kata, meningkatkan keupayaan untuk mengeja dan membantu kita memahami pelbagai pengalaman dalam kehidupan," katanya pada majlis pelancaran Scholastic's Read 2012 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 9, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
Acara membaca terbesar di Malaysia itu disempurnakan pelancarannya oleh Timbalan Pengarah, Kementerian Pendidikan, Sufa'at Tumin.
Warfel berkata, misi Scholastic selama lebih 90 tahun adalah membantu kanak-kanak supaya mereka boleh membaca untuk belajar serta menjadikannya amalan sepanjang hayat.
Katanya, demi kehidupan yang lebih baik masyarakat seharusnya menyokong hak kanak-kanak untuk membaca supaya boleh berjaya di sekolah dan dalam kehidupan.
"Kami menganjurkan kempen ini bertujuan menyemai dan mengukuhkan minat terhadap buku dan maklumat, serta menggalakkan pelajar sekolah untuk meluangkan 2,012 saat atau 33.5 minit untuk membaca bersama-sama," katanya.
Sementara itu Read 2012 berjaya rekod penyertaan terbesar iaitu seramai 1,032,352 pelajar dari 2,278 buah sekolah di seluruh Malaysia telah membaca serentak.
Membawa tema Setiap Halaman Membawa Pengetahuan, Read 2012 mengatasi penyertaan tahun lalu sebanyak 56 peratus, menandakan meningkatnya kesedaran dan penghargaan terhadap usaha untuk meningkatkan kadar celik huruf.
Sempena kempen tersebut juga Scholarstic telah mendermakan 50 buah buku bagi setiap sekolah berjumlah 113,900 buah buku kesemuanya.
Beberapa personaliti dan pelakon popular seperti Joanna Bessey, Colin Kirton, Sheahnee Iman Lee, Wardina Saffiyah, Jojo Struys, Sharifah Amani dan ibunya Fatimah Abu Bakar serta Azura Zainal, turut meluangkan masa dari jadual ketat mereka menyertai acara tersebut.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121101/pe_01/Sejuta-membaca-serentak#ixzz2B2EK5rjk
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Utusan Malaysia, ADaP sumber rujukan tingkat prestasi akademik



JASIN 1 Nov. - Akhbar Utusan Malaysia dan sisipan Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) menjadi rujukan utama warga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Bendahara, dalam usaha meningkatkan prestasi akademik pelajarnya.
Ketua Panitia Bahasa Melayu Menengah Rendah sekolah itu, Sapiah M. Sultan berkata, penulisan berita, rencana dan artikel dalam akhbar banyak membantu memantapkan lagi penggunaan bahasa warga sekolah yang mempunyai seramai 1,203 pelajar itu.
Menurutnya, penggunaan akhbar semasa proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) terutamanya subjek Bahasa Melayu turut menggalakkan para pelajar terutamanya calon peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) melihat contoh untuk karangan, ulasan, berita dan sebagainya.
"Banyak maklumat dalam akhbar yang boleh digunakan sebagai rujukan para pelajar untuk mempelajari kaedah penulisan yang baik sekali gus menjadi nilai tambah kepada mereka dalam memperoleh keputusan cemerlang.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121102/pe_01/Utusan-Malaysia-ADaP-sumber-rujukan-tingkat-prestasi-akademik#ixzz2B2DvNnrh
© Utusan Melayu (M) Bhd